Opvallen met een nieuwe verpakking? Dit zijn de 5 Verpakkingstrends voor 2026 in België
In de verpakkingswereld blijven er steeds meer nieuwe manieren van unieke ontwerpen komen. Daarom geven wij je de verpakkingstrends voor 2026. Zo kun jij gemakkelijk van start met het ontwerpen of vernieuwen van je etiketten ontwerp. Of je nu kiest voor een duurzame uitstraling, minimalistisch design, of een van de andere toffe trends. Dit zijn de nieuwe trends voor verpakkingen in 2026:
Trend 1: Less is more
Minimalisme is iets wat je steeds meer terug zien in het verpakkingslandschap. Deze eenvoudige, strakke designs stralen moderniteit en elegantie uit. Deze ontwerpstijl trekt de aandacht van consumenten die op zoek zijn naar the finer things in life. Deze stijl maak je met eenvoudige lettertypes, minimalistische grafische elementen en voldoende witruimte. Maak ook gebruik van monochrome kleuren om een rustig en samenhangend ontwerp te behalen.
Trend 2: Interactiviteit
Een andere trend waar je tegenwoordig niet omheen kunt, is interactiviteit in je verpakkingsdesign. De consument wil niet alleen passief betrokken zijn bij jouw product: ze willen een ervaring. Van verborgen boodschappen tot vouwmechanismen en QR-codes. Het stimuleert allemaal betrokkenheid en plezier bij jouw consument, wat uiteindelijk zorgt voor meer connectie met jouw merk.
Trend 3: Bold
Een trend die letterlijk en figuurlijk steeds meer opvalt, is bold design. Felle kleuren, hypercontrast, grote letters en grafische prints: je ontkomt er niet aan. Deze gewaagde verpakkingsdesigns springen uit het schap en wekken een zelfverzekerde, gedurfde indruk. Een ware visuele punch.
Trend 4: Authentiek
In een wereld waarin alles steeds gecompliceerder wordt, zoeken we naar authenticiteit en menselijkheid. Handgeschreven lettertypen, zelf getekende illustraties en ambachtelijke details. Allemaal dingen die jouw etiket minder ‘gemaakt’ maken en echt traditioneel vakmanschap tonen. Is jouw bier zelf gebrouwen? Of maak je zuivel op je eigen boerderij? Laat het je consument weten met een mooie illustratie van jouw brouwerij of foto van jouw eigen koeien.
Trend 5: Etiketten met een unieke vorm
Naast het ontwerp van jouw etiket doet de vorm van jouw etiket er natuurlijk ook toe. Een unieke vorm kan het verschil zijn tussen wel of niet herkend worden door jouw consument. Verpakkingen die buiten de traditionele vormen treden, denk aan bijvoorbeeld asymmetrie, blijven hangen bij je consument.
Iets gezien waarvan je dacht: ‘Dat moet ik hebben’? Etiketten bestellen kan eenvoudig via onze webshop. Ben je er toch nog niet helemaal uit wat het meest geschikt is voor jouw merk? Bestel dan gerust ons gratis sample pakket met fysieke voorbeelden van wel vijftien verschillende etiketten: van sluitzegel tot logo sticker.
Heb je vragen of hulp nodig? Onze experts Laurien, Iris en Riewing helpen je graag verder. Je kunt altijd contact met ons opnemen.